5. Hyvä koulupäivä
Arvoperusta, oppimiskäsitys ja toimintakulttuuri ovat pohjana oppilaan hyvän koulupäivän luomisessa.
Luvussa 5 on oppimista ja hyvinvointia edistävän koulutyön järjestämisestä:
- Hyvä ja turvallinen koulupäivä
- Oppilaiden osallisuus
- Kodin ja koulun yhteistyö
- Yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa
- Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
- Opetuksen erilaiset tavat ja opetus erityisissä tilanteissa
- Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteita tukeva muu toimina
Lue normaalikoulun opetussuunnitelman rinnalla myös aina vastaava opetussuunnitelman perusteiden luku.
Luvussa 5 viitataan koulun laatimiin suunnitelmiin ja ohjeisiin. Ne löydät alta linkitettynä tai erilliseltä sivulta Suunnitelmat ja ohjeet.
- Yhteistyö ja käytänteet kouluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
- Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi kiusaamiselta, häirinnältä ja väkivallalta
- Järjestyssäännöt ja muita ohjeita: sisältää välituntiohjeet, hygieniaan liittyvät WC-käyttäytymisen ohjeet, ruokala- ja välipalakäyttäytymisen ohjeet sekä turvallisuusohjeet liikenteessä
- Tapaturmien ehkäiseminen, ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus Rauman normaalikoulussa
- Turvallisuusohje koulukuljetusten ja kerhojen odotusajoista
- Mielenterveystaidot – suunnitelma
- Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa
Kaikkiin luokkiin on jaettu työrauhapaketti, joka sisältää järjestyssäännöt, työrauhapaketin ja käyttäytymisen arvioinnin.
Luokkiin jaettu työrauhapaketti
Rauman normaalikoulun opetussuunntelman luvut 1-5 muodostavat kokonaisuuden, jossa arvojen, oppimiskäsityksen ja toimintakulttuurin yhteys hyvään koulupäivään ja opetukseen on helppo ymmärtää.
päivitetty 8.9.2020