3. Laaja-alainen osaaminen
Uudessa opetussuunnitelmassa korostetaan laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Alla olevassa kuvassa näkyvät seitsemän osa-aluetta, jotka sisältyvät kaikkeen oppimiseen ja kiinteästi oppiaineiden tavoitteisiin ja sisältöihin.
Luvussa 3 on perusopetuksen tehtävästä ja yleisistä tavoitteista:
- Rauman normaalikoulun paikalliset opetusta tukevat suunnitelmat
- Laaja-alaisen osaamisen paikalliset painotukset
- Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutumisen seuranta
- Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet kuvana
- Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet vuosiluokkakokonaisuuksien jatkumona
Lue normaalikoulun opetussuunnitelman rinnalla myös aina vastaava opetussuunnitelman perusteiden luku.
Rauman normaalikoulun opetussuunnitelman luvut 1-5 muodostavat kokonaisuuden, jossa arvojen, oppimiskäsityksen ja toimintakulttuurin yhteys hyvään koulupäivään ja opetukseen on helppo ymmärtää.
Laaja-alaisen opetuksen vuosiluokkakokonaisuuksien tavoitteista on Rauman normaalikoulussa koostettu jatkumot, joiden tarkoituksena on helpottaa oppilaiden kanssa tehtävää suunnittelua ja arviointia,
HUOM! Laaja-alaisen osaamisen jatkumoksi rakennettuja kokonaisuuksia on aina tarkasteltava oppiaineiden tavoitteisiin nähden, koska eri oppiaineiden tavoitteissa on mietitty laaja-alaisen osaamisen tavoitteet. Jatkumotarkastelu voi helpottaa sekä oppilaita, opettajia että huoltajia ymmärtämään eri oppiaineiden merkitys laaja-alaisen osaamisen rakentumisessa.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Tästä ei ole tehty jatkumoa, koska sen korvaavat normaalikoulujen verkostossa (eNorssissa) yhdessä tehdyt materiaalit: osaamistasot ja ohjelmointipolku
eNorssi ohjelmointipolku ja osaamistasotaulukko
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
päivitetty 8.9.2020